Welbevinden en veiligheid
De Prins Mauritsschool is open, gastvrij en toegankelijk voor ouder en kind. We zorgen ervoor dat al onze ouders en kinderen zich welkom voelen in een fijne en vertrouwde omgeving. Onze leerlingen doen ertoe en we zien fouten maken juist als kansen om iets te leren! In deze veilige omgeving weten we hoe we onze leerlingen moeten stimuleren en prikkelen om te leren. Tijdens de instructies maken we gebruik van het EDI-model, waardoor leerlingen hun kennis verder kunnen ontwikkelen. Hier zijn we goed in!
Elk kind is een Kanjer! De Kanjertraining heeft een positief effect op het gedrag van onze kinderen. Wederzijds respect, vertrouwen en een positief zelfbeeld staan hierbij centraal. Er is een doorgaande leerlijn, zodat in iedere groep op dezelfde wijze gewerkt wordt en de Kanjertaal klinkt door de hele school. Dit geeft duidelijkheid voor iedereen.
Kinderen, waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden anders verloopt of waarbij het welbevinden in gevaar komt, worden extra ondersteund door onze kindercoach. De Prins Mauritsschool is een plek waar je je kind vol vertrouwen naartoe brengt en waarvan je kind opgewekt weer thuiskomt.
Identiteit
De Prins Mauritsschool is een Christelijke school. Zorg en respect voor mens en milieu vinden wij belangrijk en vanzelfsprekend. De Bijbel is voor ons een leidraad naar de dagelijkse realiteit.
Ontwikkeling
Kinderen ontwikkelen en groeien van nature. Wij zien het als onze rol om dit leerproces te begeleiden en te stimuleren. Dit doen we op een professionele en enthousiaste manier. Ons uiteindelijke doel is dat kinderen zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij van vandaag en 'morgen'.
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen zetten we ‘Mijn Kleutergroep’ in voor groep 1 en 2 en CITO Leerling In Beeld (cito) toetsen in voor groep 3 tot en met 8. Zo kunnen we inspelen op verschillen bij alle basisvaardigheden (taal, lezen en rekenen). We geven extra begeleiding, door middel van pré-teaching, verlengde instructie en RT. En extra uitdaging in de vorm van verrijking in de klas en tijdens ontmoetingen met gelijkgestemden in het Leerlab.
Naast vaardigheden als rekenen, lezen en taal krijgen zaakvakken, ICT, techniek, kunst en cultuur en de Engelse taal vanaf groep 1 aandacht. We vinden afwisseling in ons onderwijs belangrijk. Zo houden we het brein actief. Bewegend leren krijgt elke dag een plek in ons onderwijsprogramma tijdens de herhaling en verwerking van de geleerde stof. We zien dat kinderen door deze aanpak optimaal kunnen leren en een actieve leerhouding hebben.
Ontdekken
Onze school biedt kinderen een rijke en stimulerende leeromgeving, waar ze de ruimte krijgen om te groeien en zelfstandig/zelfredzaam worden. We zetten ook verschillende creatieve werkvormen in bij het kunst en cultuur circuit en kunst na schooltijd. Op deze manier kunnen leerlingen hun talenten ook op dit gebied ontwikkelen.
Samenwerken
Leerkrachten, directie, ouders en kinderen: we doen het samen! We zijn samen verantwoordelijk voor het welbevinden en de ontwikkeling van ieder kind op onze school.
We werken graag samen met ouders. We zetten verschillende communicatiemiddelen in om onderling contact te houden en ontwikkelingen te delen. Hierdoor is er een goede afstemming mogelijk en voelen onze ouders zich betrokken bij onze school.
We stimuleren ook het samenwerken van de leerlingen binnen en buiten de klas. Ook leerlingen hebben een stem binnen onze school, in de Leerlingenraad. We maken de verbinding met partijen om ons heen: De Bibliotheek Op School, logopedistes vanuit Peter Helderop, studenten van ROC Mondriaan, opvang vanuit Kwest, peuterspeelzaal vanuit de Lange Keizer en meer. We doen het samen! Onze school is dé centrale plek voor de ontwikkeling van onze kinderen en daar gaan we voor.
“Vol vertrouwen samen aan jouw toekomst bouwen!” De Prins Mauritsschool.
